Wat is Indipendenza? Wie zit erachter? Wat kun je verwachten als lezer? Deze vragen en meer worden hier beantwoord.
Wat is Indipendenza?
Indipendenza is in 2010 opgericht als een onafhankelijk cultureel webzine.
In 2018 is de website compleet herzien en kreeg het de vorm die het nu heeft. Sindsdien publiceer ik vrijwel iedere maand een artikel.
Waarom deze website?
Indipendenza.nl ben ik begonnen uit teleurstelling over hoe beperkt kranten en bladen schrijven over cultuur. Dat wil zeggen over mijn eigen interesses: kunst, literatuur, film, geschiedenis, fotografie.
De artikelen in kranten en bladen gaan meestal over prijzen of beroemdheden of schandalen. Ik wil graag liefde over cultuur delen. Dat kan het beste via artikelen die ik persoonlijk schrijf.
Diverse artikelen zijn al eerder elders gepubliceerd geweest, maar heb ik hergebruikt voor deze website.
Mag ik je een mailtje sturen?
Graag! Feedback, complimenten, alles is prima.
Stuur je bericht naar info [@] indipendenza.nl. Liever via Instagram verbinden? Dat kan ook.
Wat onderscheidt Indipendenza van andere cultuurmedia?
Indipendenza is laagdrempelig. Ik schrijf voor álle lezers, niet alleen de liefhebbers die al kennis van zaken hebben.
Als je in eenvoudige taal formuleert, kan iedereen ervaren wat cultuur kan bieden.
Dat is mijn ambitie: liefde over cultuur overbrengen. Cultuur is iets geweldigs om aan je leven toe te voegen. Iets als taal zou daarbij niet in de weg moeten staan.
Ik neem op de koop toe dat sommige lezers mij een ‘outsider’ vinden, of misschien niet geleerd genoeg. Toch zie ik aan de bezoekerscijfers dat er behoefte is aan eenvoudigere teksten over cultuur.
Waar gaat de website over?
Indipendenza gaat over letterlijk van alles, als het maar met cultuur te maken heeft. Ik kies de onderwerpen persoonlijk. Mijn onderwerpen zijn vaak films, boeken (fictie en non-fictie), reizen, documentaires en internet. Dat heeft ook te maken met de tagline…
Indipendenza is altijd nieuwsgierig.
Een tagline zit op de reservebank: De kruimels van andere media zijn hele broden voor Indipendenza.
Wie zit er achter Indipendenza?
Dat ben ik: schrijver/blogger/redacteur Bob van der Sterre.
Ik werk veel samen en krijg adviezen, steun, tips en soms bijdragen van anderen.
Sowieso krijg ik hulp van personen die zich door mij hebben willen laten interviewen, zoals Stella Braam, Margalith Kleijwegt, Carl Honoré, Philip Matyszak, Yasmijn Jarram en Elif Rongen-Kaynakçi, om een paar te noemen.
En daarnaast hebben veel kunstenaars die ik heb geïnterviewd belangeloos meegewerkt.
Wat kan ik als lezer verwachten?
De ene maand plaats ik op Indipendenza een longread over cultuur. Dat kan alles zijn. Meestal piekt iets mijn interesse en ga ik het uitzoeken. Soms zijn het bewerkingen van artikelen die ik eerder heb geschreven voor andere media.
Om de maand geef ik aandacht aan bijzondere literatuur die in het Nederlandse taalgebied is uitgegeven. Er is veel prachtigs uitgegeven dat helaas niet de aandacht krijgt die het verdient. Ik wil er zelf ook meer over weten en die kennis deel ik in een korte biografie.
Kenmerkend voor de website is dat je een verhaal leest zoals ik dat wil vertellen. Het zijn onderwerpen waar ik zelf een klik mee heb en artikelen die ik zelf zou willen lezen.
Waarom heet de website Indipendenza?
Ik experimenteer graag. En ben graag onafhankelijk in wat ik doe. Vandaar de naam van de website: het Italiaanse woord voor onafhankelijkheid.
Zijn de artikelen gratis en zo ja waarom?
De artikelen zijn gratis (hoera)! Er is geen paywall. Je hoeft geen abonnement af te sluiten.
Ik doe dit om mijn passie voor cultuur te delen. Dat is volgens mij belangrijker voor de mensheid dan menigeen beseft. Cultuur is echt iets waar je als mens gelukkig van wordt.
Steunen kan. Bijvoorbeeld met een kop koffie.
Waarom longreads?
Een longread is niet alleen een artikel dat wat langer is dan gemiddeld; het betekent ook dat je langer bezig bent met een artikel. Je doet onderzoek, leest teksten en spreekt mensen. Het gaat er ook om dat je schrijft in een prettige, verzorgde, vriendelijke schrijfstijl.
Ik zie dat allemaal als ‘slow journalism’. Daarom doe ik maar een artikel per maand. Ik streef naar duurzame teksten die een tijdje mee kunnen.
Oké, wat is slow journalism dan?
Voor mij is Slow Journalism:
- Laat je leiden door je eigen nieuwsgierigheid.
- Schrijf in een verzorgde en aantrekkelijke schrijfstijl.
- Doe je research gedegen.
- Maak gebruik van eigen beeldmateriaal.
- Interview experts.
- Volg je ideeën die je interessant vindt.
Zie de video hieronder voor meer uitleg.
Kan het beter?
Ja. Er is altijd ruimte voor verbetering. Soms is het schrijven net iets te lastig om te combineren met een privéleven en een baan. Het ene artikel is daarom beter uitgewerkt dan het andere. Ik leer in elk geval van ieder artikel en daag mezelf uit telkens weer iets te verbeteren. Kleine stapjes…
Waarom begint ieder artikel met een vraag?
Dat maakt het makkelijk voor mezelf om te bepalen wat ik ermee wil onderzoeken. Iets wat ik heb geleerd van YouTuber Vsauce.
Zijn deze longreads journalistieke artikelen of essays?
De longreads over cultuur kúnnen journalistieke achtergrondartikelen zijn, reportages of reisverhalen. Zoals het stuk over de slow-beweging, de limes-route, het interview met Stella Braam of over Italiaanse ijssalons in Nederland.
Soms hebben de teksten meer opinies en zijn het in feite korte essays. Zoals het stuk over Robert Altman of over giallofilms. Daar komen meningen van de schrijver in voor. Die zijn niet objectief of journalistiek (hoewel recensies en columns ook journalistieke vormen zijn).
Daarnaast zijn de stukken over bijzondere schrijvers een combinatie van essay en een biografisch verhaal.
Is het niet verwarrend om essays én journalistieke stukken te schrijven?
Ik heb intussen geaccepteerd dat mijn talent ergens in het midden zit.
Ik geloof sowieso in een journalistiek vanuit de persoon, wat je ook steeds meer in de journalistiek de laatste jaren ziet gebeuren. Als opgeleid journalist stoorde het me altijd dat je jezelf als mens opzij moest zetten terwijl wat jou jou maakt, ook bepaalt hoe je naar informatie kijkt.
Wat is je schrijfstijl?
Ik schrijf kort en bondig. En besteed veel tijd aan het slijpen aan teksten.
Ik wil niet elitair zijn en schrijf daarom zo toegankelijk en simpel als mogelijk. De schrijvers Kurt Vonnegut en Karel van het Reve zijn daarin mijn voorbeeld. Het is mijn wens om ooit zo helder te kunnen schrijven als deze twee idolen.
Waarom staan er grapjes in teksten?
Schrijven over cultuur mag een stuk entertainender zijn dan je doorgaans leest. We hebben cultuur veel te serieus gemaakt en dat schept afstand met mensen. En deze website heeft daarin zijn eigen stijl.
Wat schrijf je zoal over literatuur?
Ik schrijf stukken over (doorgaans) minder bekende schrijvers. In die artikelen introduceer ik de schrijver, leg ik uit wat ik er bijzonder aan vind en laat ik verder vooral de schrijver zelf aan het woord.
Daarmee hoop ik dat mensen zich in deze soms vergeten schrijvers willen verdiepen.
Het gaat om liefde voor literatuur – en die krijg je vooral door de literatuur zelf. Het zijn geen ingewikkelde analyses of interpretaties, daar heb ik zelf nooit van gehouden.
Waarom kan ik geen comments plaatsen?
Comments op websites zijn broedplaatsen van spam en dat wil ik de lezers niet aandoen. Wel kun je contact maken en eventueel feedback geven via een mail (info [@] indipendenza.nl).
Kan ik je steunen?
Ik heb geen Patreonsysteem. Je kunt me wel blij maken met een simpel kopje koffie:
Q&A PORTFOLIO EN CV
Wat is je cv?
- Begonnen als tijdschriftenbezorger. Je leert de vreemde telling van huisnummers in Amsterdam kennen bij het bezorgen van Libelles, Panorama’s en Elseviers.
- Eerste stap in mijn loopbaan was werken voor een groot callcenter aan de Keizersgracht. Administratief werk bij het Vondelpark, pakjes inpakken in een postkamer in Amsterdam-West, toeristen fotograferen bij wassen beelden.
- Ik studeerde journalistiek. En dus was de volgende stap hardcore journalistiek werk. Alsmaar op pad, mensen interviewen en artikelen schrijven met pittige deadlines. Van een lekkage in een kelder naar een persconferentie van de taxicentrale.
- Mijn liefde bleek niet bij nieuws maar bij cultuur te liggen. Die liefde leidde me naar het boekenvak. Een vrolijke tijd waar ik veel geleerd heb.
- Ondertussen werk ik al wat jaren in de overheidscommunicatie. Hoe kun je met teksten en beeld mensen zo goed mogelijk informeren over wat de overheid doet? Empathie helpt enorm veel.
- Tegenwoordig doe ik dat als contentspecialist. Ik ben me steeds meer gaan bekwamen in interviewen en bedenken van informatieve content.
- Creatief schrijven doe ik ook: ik schrijf soms artikelen voor opdrachtgevers. Met passie schrijven over ijssalons, mooie lettertypen en filmfestivals.
- Iets nieuws is mijn eigen uitgeverijtje: De Satiricus Uitgeverij.
Heb je een portfolio?
Een aantal artikelen van stukken die ik voor anderen schreef:
- Jegens & Tevens: Alle artikelen
- Indebioscoop.com: Alle artikelen
- Tubelight: Gesol met moderne dimensies: Marcel van Eeden
- Tubelight: De extreme expressie van de giallo
Sommige websites waar ik voor heb geschreven, zoals Moviegids.be en Pandora magazine, zijn helaas offline gegaan.
Aan welke publicaties heb je meegewerkt?
- Fotoboek ijssalon Florencia: huiskamer van de stad; uitgeverij Vrijdag; Den Haag, 2015 (teksten). Beschrijvingen van en interviews met bezoekers van de beroemdste ijssalon van Den Haag. ISBN 9789460013584
- Amba of de kleur van rood; uitgeverij Xander; Amsterdam, 2015 (geholpen met de vertaling). ISBN 9789401603997
- DH ///; Uitgeverij Stroom; Den Haag, 2013 (artikel over opleiding Type & Media)
Wil je voorbeelden van mijn werk in de professionele communicatie? Stuur een mail naar info [a] indipendenza.nl. Of zoek me op via LinkedIn.
Hoe zit het met Uitgeverij De Satiricus?
Uitgeverij De Satiricus is een work-in-progress. Hopelijk is daar de komende jaren meer tijd voor. Bekijk de informatie over de uitgeverij. Samenwerken? Stuur een mailtje!
Wat zijn meningen van anderen over jouw werk?
Perswoordvoerder Grom.it:
I really thank you for sending us the article, it’s very cool and, as far as I could read via Google Translate, it seems one of the best ever written about Grom (and we boast newspapers like The New York Times and Le Monde in our press review 😉 ).
Maurits van de Laar van Galerie Maurits van de Laar:
Ik heb je stuk meteen gelezen, leuk dat je de wisseling van perspectief en benadering bij de kunstenaars goed en op een natuurlijke manier beschrijft. Ik ga het direct delen op Facebook.
Hans Dewijngaert van Planeet Cinema en Schokkend Nieuws:
Bedankt voor de immer interessante rubriek Camera Obscura!
Kunstenaar Erik Pape:
Dank voor het mooie en sfeerrijke artikel in Jegens & Tevens.
Kunstenaar Karin van Pinxteren:
Wat een ontzettend mooi stuk, prachtig! Dankjewel voor het componeren, want zo kun je het wel noemen.
Curator en grafisch ontwerper Bertine Colson:
Dankjewel! Je hebt de tentoonstelling goed bekeken. Dat doet me goed.
Ruben Baart van festival FIBER:
Dank voor het mooie stuk! Boven verwachting dat je zo inhoudelijk het thema en bijbehorende kunstenaars tot leven wekt. Erg blij mee.
Casper Postmaa over het boek Florencia, huiskamer van de stad:
Het boek laat ook de clientèle aan het woord door middel van heel herkenbare en lichtvoetige stukjes van Van der Sterre en Vermij over de Carmiggelt-achtige gesprekken die zij in de zaak opvingen of zelf voerden.
Mariette Maaskant, Hoofd Communicatie Kunsthal Rotterdam, naar aanleiding van Sovjet-design:
Wat een ontzettend leuk artikel heb je geschreven. We gaan dit direct delen op onze social media kanalen.
Heb je nog shout-outs?
- Bekijk de partners van Indipendenza: Indebioscoop.com (film), Zachte Waarheid (satire) en Jegensentevens.nl (kunst)!
- Kijk ook bij Tubelight, Designkwartier, Jaco Putker, Schokkend Nieuws, Erik Pape, Stephan Csikos, Atelier Nand van Dam, Galerie Helder, Clarke and Dawe, The Satirist, Galerie Maurits van der Laar, Kees Koomen, Karin van Pinxteren, Ism projects, Stroom Den Haag.
- Lees de tips van Indipendenza.