Longreads over cultuur - elke maand een nieuwe longread
Indipendenza

Over ons

DE WEBSITE

Wat is Indipendenza?

Indipendenza is in 2010 opgericht als een onafhankelijk cultureel webzine. Ik begon de website uit teleurstelling hoe weinig en saai kranten en bladen schrijven over cultuur, dus voor mij kunst, literatuur, film, geschiedenis, fotografie.

In 2018 is de website compleet herzien en kreeg het de vorm die het nu heeft.

Schrijven over cultuur kan volgens mij ook een stuk lichtvoetiger, toegankelijker en smaakvoller. Dure woorden zijn nooit nodig. Zodat je ook mensen met iets minder interesse ook kunt laten genieten van cultuur.

Wat Indipendenza nou is? Hierbij twee taglines waar ik niet uit kan kiezen: We schrijven over verhalen waarvan je niet wist dat je ze wilde lezen. En: De kruimels van andere media zijn hele broden voor Indipendenza.

Wie zit er achter Indipendenza?

Dat ben ik: schrijver en webredacteur Bob van der Sterre. Het is vrijwel een soloproject maar ik krijg ook wel adviezen, steun, redactionele tips en soms ook bijdragen van anderen. Sowieso krijg ik hulp in de vorm van de personen die zo vriendelijk zijn om zich te laten interviewen.

Wat doet Indipendenza?

De ene maand plaatsen we op Indipendenza een longread over cultuur, de andere maand geven we aandacht aan bijzondere literatuur die in het Nederlandse taalgebied is uitgegeven.

Ik wil een verhaal vertellen zoals ik dat wil vertellen en ik wil geen concessies doen. Het zijn verhalen waar ik zelf een link mee heb. Vaak zijn het bewerkingen van artikelen die ik al eerder heb geschreven voor andere media.

De artikelen zijn gratis (hoera)!

Ik schrijf ze omdat ik een grote passie heb om mijn passie over cultuur te delen én mezelf een en ander te leren op die manier. Elke maand kan ik me daardoor op iets nieuws focussen. Ik schrijf omdat mijn brein daar gelukkig van wordt.

Ik hou ook van experimenteren in stijl en vorm. Dat doe ik vaak. En dat kun je het beste doen als je onafhankelijk bent. Vandaar ook de naam van de website: het Italiaanse woord voor onafhankelijkheid.

Hoe kan ik je steunen?

Wat aardig dat je hier zo spontaan op komt! Ik verdien gelukkig genoeg om dit zonder winstoogmerk te kunnen doen. Mocht je plotseling geroepen voelen om deze passie bij een verder wildvreemde harder te laten stromen, dan kun je deze vier dingen doen:

  1. Je kunt de website steunen door via mond-op-mond (of social-op-social) reclame te maken (gratis).
  2. Je kunt een mailtje sturen om iets vriendelijks te zeggen: info [@] indipendenza.nl (ook gratis).
  3. Je kunt een van mijn twee boeken kopen bij mijn eigen uitgeverij, De Satiricus Uitgeverij.
  4. Je kunt mij trakteren op een koffie:

Wat maak je precies?

Ik schrijf longreads. Longreads betekent in de kern: lang bezig zijn met een artikel. Goed research doen, schrijven met een prettige, rustige schrijfstijl, een goed verzorgd artikel produceren. Daarom doe ik maar een artikel per maand.

Ik streef naar duurzame teksten die wat jaren mee kunnen. Ieder artikel begint met een vraag: dat maakt het concreet. Dat heb ik geleerd van YouTuber Vsauce. Die maakt zijn kennisvideo’s ook zo. ‘Aan de video’s kun je zien waar ik de afgelopen weken obsessief mee bezig ben geweest,’ zei hij een keer en dat herken ik heel goed.

Indipendenza gelooft in Slow Journalism. Zie de video hieronder. Voor mij is Slow Journalism:

  • Je laten leiden door je eigen nieuwsgierigheid.
  • Alles uit een onderwerp proberen te halen.
  • Een verzorgde en aantrekkelijke schrijfstijl.
  • Gebruik maken van eigen beeldmateriaal.
  • Mensen spreken.
  • Goed bronmateriaal tot je nemen.

Er valt meer uit te halen, moet ik eerlijk bekennen. Soms is het toch net iets te lastig om te combineren met een privéleven en een baan. Ik leer in elk geval van ieder artikel en daag mezelf uit telkens weer iets te verbeteren. Kleine stapjes…

Zijn dit nou journalistieke artikelen of essays?

De longreads over cultuur kunnen journalistieke achtergrondartikelen zijn, reportages en reisverhalen. Zoals het stuk over de slow-beweging, de limes-route, het interview met Stella Braam of over Italiaanse ijssalons in Nederland.

Soms zijn het wel essays. Zoals het stuk over Robert Altman of over giallofilms. Daar komen wel meningen in voor en die zijn uiteraard niet objectief of journalistiek, hoewel recensies en columns ook journalistieke vormen zijn.

Ik maak ook regelmatig grapjes in teksten. Die zijn niet objectief maar horen wel bij mijn stijl.

Daarnaast schrijf ik ook om de maand over een bepaald boek: dat is een combinatie van essays en feiten.

Is het verwarrend om zowel essays als journalistieke stukken te schrijven? Ik heb intussen geaccepteerd dat mijn talent ergens in het midden zit.

Wat voor schrijfstijl kan ik verwachten op Indipendenza?

Ik heb altijd een losse, eenvoudige, lichtvoetige en persoonlijke stijl gehad. Ik probeer ingewikkelde woorden te mijden en vraag me altijd af of ik iets niet simpeler kan uitleggen. Meestal kan dat wel. Ik heb dat geleerd van de schrijvers Kurt Vonnegut en Karel van het Reve.

Wat schrijf je zoal over literatuur?

Ik schrijf stukken over minder bekende schrijvers. In die artikelen introduceer ik de schrijver, leg ik uit wat ik er bijzonder aan vind en laat ik verder vooral de schrijver zelf aan het woord. Het gaat om liefde voor literatuur – en die krijg je vooral door de literatuur zelf. Het zijn geen ingewikkelde analyses zoals je leest in boekenbijlagen, daar heb ik zelf ook nooit van gehouden.

PORTFOLIO EN CV

Wat is je cv?

  • Begonnen op mijn vijftiende als tijdschriftenbezorger. Je leert de vreemde telling van huisnummers in Amsterdam kennen bij het bezorgen van Libelles, Panorama’s en Elseviers.
  • Aan de slag bij een groot callcenter aan de Keizersgracht. Administratief werk bij het Vondelpark, pakjes inpakken in een postkamer in Amsterdam-West, toeristen fotograferen bij wassen beelden, pakjes inpakken bij een platenzaak. Ik studeerde ondertussen journalistiek en dus was de volgende stap hardcore journalistiek werk. Alsmaar op pad, mensen interviewen en artikelen schrijven met pittige deadlines. Van een lekkage in een kelder naar een persconferentie van de taxicentrale.
  • Interessant maar mijn liefde ligt niet bij nieuws, maar bij cultuur. Die liefde leidde me toch naar het boekenvak. Een vrolijke tijd met vrienden als collega’s.
  • Ondertussen werk ik een poos in de overheidscommunicatie. Via e-mails, telefoongesprekken legde ik uit wat de overheid voor burgers doet. Dankbaar werk. Met wat empathie kun je mensen soms enorm blij maken.
  • Tegenwoordig doe ik dat als contentspecialist. Hoe kun je met teksten en beeld mensen zo goed mogelijk informeren over wat de overheid doet? Een interessante vraag. Ik ben me steeds meer gaan bekwamen in interviewen.
  • Creatief schrijven bleef op de achtergrond sluimeren. Ik schrijf artikelen voor diverse opdrachtgevers, zoals Planeet Cinema, Jegens & Tevens en InDeBioscoop. Rode draad = cultuur. Met passie schrijven over ijssalons, mooie lettertypen en filmfestivals. Iets nieuws is mijn eigen uitgeverijtje: De Satiricus Uitgeverij.

Heb je een portfolio?

Natuurlijk! Een aantal artikelen:

En publicaties waar ik aan heb meegewerkt:

  • Fotoboek ijssalon Florencia: huiskamer van de stad; uitgeverij Vrijdag; Den Haag, 2015 (teksten). Beschrijvingen van en interviews met bezoekers van de beroemdste ijssalon van Den Haag. ISBN 9789460013584
  • Amba of de kleur van rood; uitgeverij Xander; Amsterdam, 2015 (geholpen met de vertaling). ISBN 9789401603997
  • DH ///; Uitgeverij Stroom; Den Haag, 2013 (artikel over opleiding Type & Media)

Wil je voorbeelden van mijn werk in de overheidscommunicatie? Stuur een mail naar info [a] indipendenza.nl. Of zoek me op via LinkedIn.

Wat zijn meningen van anderen over jouw werk?

Perswoordvoerder Grom.it:
I really thank you for sending us the article, it’s very cool and, as far as I could read via Google Translate, it seems one of the best ever written about Grom (and we boast newspapers like The New York Times and Le Monde in our press review 😉 ).

Maurits van de Laar van Galerie Maurits van de Laar:
Ik heb je stuk meteen gelezen, leuk dat je de wisseling van perspectief en benadering bij de kunstenaars goed en op een natuurlijke manier beschrijft. Ik ga het direct delen op Facebook.

Hans Dewijngaert van Planeet Cinema en Schokkend Nieuws:
Bedankt voor de immer interessante rubriek Camera Obscura!

Kunstenaar Erik Pape:
Dank voor het mooie en sfeerrijke artikel in Jegens & Tevens.

Kunstenaar Karin van Pinxteren:
Wat een ontzettend mooi stuk, prachtig! Dankjewel voor het componeren, want zo kun je het wel noemen.

Curator en grafisch ontwerper Bertine Colson:
Dankjewel! Je hebt de tentoonstelling goed bekeken. Dat doet me goed.

Ruben Baart van festival FIBER:
Dank voor het mooie stuk! Boven verwachting dat je zo inhoudelijk het thema en bijbehorende kunstenaars tot leven wekt. Erg blij mee.

Casper Postmaa over het boek Florencia, huiskamer van de stad:
Het boek laat ook de clientèle aan het woord door middel van heel herkenbare en lichtvoetige stukjes van Van der Sterre en Vermij over de Carmiggelt-achtige gesprekken die zij in de zaak opvingen of zelf voerden.

Mariette Maaskant, Hoofd Communicatie Kunsthal Rotterdam, naar aanleiding van Sovjet-design:
Wat een ontzettend leuk artikel heb je geschreven. We gaan dit direct delen op onze social media kanalen.

Dit is allemaal niet zo boeiend. Heb je nog leuke tips?

Bekijk de partners van Indipendenza: Indebioscoop.com (film), Zachte Waarheid (satire) en Jegensentevens.nl (kunst)!

Kijk ook eens bij Pandora Magazine, Tubelight, Designkwartier, Jaco Putker, Schokkend Nieuws, Erik Pape, Stephan Csikos, Atelier Nand van Dam, Galerie Helder, Kurzgesagt, Clarke and Dawe, The Satirist, Galerie Maurits van der Laar, Kees Koomen, Buurmen, Karin van Pinxteren, Ism projects, Stroom Den Haag.

Wil je interessante dingen lezen, horen en zien buiten Indipendenza? Lees dan de tips van Indipendenza.

Kan ik je een mailtje sturen?

Natuurlijk. Ik hou wel van feedback. Of gewoon een leuk mailtje krijgen (en sturen).

Stuur je bericht naar info [@] indipendenza.nl. Liever via Instagram? Dat kan ook.