De Satiricus Uitgeverij

Indipendenza heeft ook een eigen uitgeverijtje: De Satiricus Uitgeverij. Een piepklein uitgeverijtje. Niet eens een eigen site. Wel een uitgeverijtje met hart en ziel.

We willen boeken aanbieden van eigen bodem, waar geen concessies aan ‘de markt’ zijn gedaan, en die complete vrijheid geven aan de auteur. Slow Literature noemen ze dat ook wel.

Dat betekent: weinig boeken uitgeven. Alleen als we het echt bijzonder én eigenzinnig én fantastisch én boeiend genoeg vinden. De boeken die we uitbrengen, zijn verzorgde titels waar uitgever en schrijver voor honderd procent achter staan. Auteursboeken, geen uitgeversboeken.

Liever twee of drie mooie boeken in de hand, dan een zwerm bestsellers in de lucht.

Belangrijkste kenmerken van boeken die bij De Satiricus Uitgeverij worden uitgegeven: ze zijn eigenwijs én luchtig.

Ons oude logo

Veel mensen zitten in de literatuur voor rare dingen. Zoals geld; eigendunk; trots van vader en moeder; therapie; respect van vrienden (‘Wow, je derde roman, ik moet nog debuteren.’).

Niet waar je wel voor in de literatuur moet zitten (lees dit met de stem van acteur Idris Elba): passie voor iets bijzonders!

Literatuur is (bijna) dood.

Neem het maar aan van iemand die ruim tien jaar bivakkeerde in een boekhandel. Verkopen is waar het om gaat. De auteur, de eigen stijl, de eigenwijsheid: not so much.

Hoe brengen we de prozapatiënt dan weer terug tot leven?

Door persoonlijkheid terug te laten keren in de literatuur. Door de auteur in de ware zin des woords te koesteren. Door niet te denken aan geld, trends, media en terug te keren naar de kern: de eigen stijl.

Boek 1: Het antitoerismeboekje

Ons eerste boek is in 2014 uitgegeven en heet Het Antitoerismeboekje (isbn 9789402121377).

Het is een uniek boek: het is namelijk de eerste literaire komedie die ooit in Nederland uitgegeven werd. Het is triest en veelzeggend dat nog niemand die titel heeft geclaimd, terwijl er al meer literaire thrillers zijn uitgegeven dan er mensen wonen in de provincie Gelderland.

Het boek pint zich niet vast op een bepaalde stijl, vorm, of iets wat je kunt leren op de schrijfvakschool. Het boek is simpelweg uniek.

De schrijfstijl bevat sterke invloeden van humoristische schrijvers als Raymond Queneau, Vladimir Vojnovitsj, Georges Perec en Nikolaj Gogol. Ken je ze nog niet? Koop hun boeken en leer ze kennen! Je zal er geen spijt van krijgen.

Een boek met veel fantasie en humor. De literatuur is jammer genoeg een ongelooflijke serieuze wereld. Terwijl de komedie er eerder was dan het drama (lees maar over de Grieken).

Literaire vernieuwing gebeurt altijd in een klein hoekje.

Je kunt het boek direct kopen via:

De e-book-versie kost maar € 6 omdat ik niet geloof in dure e-books.

Pdf van het eerste hoofdstuk? Valt ook te regelen.

O ja, er is een ander boek verschenen over een hotel, ook een satire op toerisme… Vier jaar na dit boek. En is bovendien veel dikker én veel minder grappig (en dat zeg ik niet alleen omdat ik dit heb uitgegeven, of misschien toch wel).

Is het een komedie? Is het een roman? Of een reisverhaal? Of een fantasierijke satire? Het Antitoerismeboekje is overstijgt alle genres: het is een swingende literaire komedie. Eindelijk een boek waar je naar hartelust om mag lachen! In deze satire op reizen maakt een groep van zes prijswinnaars een busreis door Europa. Pia, Marcel, Bill, Rosa, Otto, Ella en Grygorz, de chauffeur van de bus, staan onder leiding van Lars. Allen staan op een kruispunt in hun leven. De reis zal ze op dat kruispunt een essentieel duwtje geven.

Boek 2: Het lef van Altman

Het tweede boek, in 2015 uitgegeven, heet Het lef van Altman (isbn 9789402123777).

Dit zijn filmessays door mijzelf geschreven, uit de periode dat ik werkzaam was voor het Vlaamse filmmagazine Planeet Cinema.

Je kunt het direct kopen via onder andere:

Een pdf met het eerste hoofdstuk? Meteen beschikbaar.

Het boek is geen essaybundel, geen verzameling recensies, geen filmencyclopedie, geen bundel anekdoten, geen boek voor ‘hoe schrijf ik een scenario’.

Wat is het wel? Het boek gaat over vijf jaar intense onderdompeling in de filmwereld van iemand met veel eigenwijsheid en nieuwsgierigheid (ik zelf dus). Dat betekent:

  • reportages over filmfestivals
  • essays over klassiekers
  • obscure films
  • journalistieke stukjes
  • interviews met mensen uit de filmwereld
  • grappige invalshoeken (films over presidenten, kunst, economie)

Staan deze stukken ook voor nop online? Online is zelfs uitgebreider. Ik heb niet stilgezeten sinds dit boek verscheen. Je vindt het allemaal bij mijn vrienden van Indebioscoop.com.

Maar niets is te vergelijken met deze 5 jaar intense onderdompeling, waarbij er weinig anders was dan film en filmgezelligheid. Dit boek sluit dus die periode af en dat maakt het uniek, die onderdompeling.

Er is geen vergelijkbaar boek over films te vinden in de Nederlandse filmprozageschiedenis. Daarvoor durf ik mijn hand wel in het vuur te steken (wel onder doktersbegeleiding).

Het boek gaat over alles in alle denkbare stijlen maar daardoor is de kans alleen maar groter dat er iets voor je bij zit. Je kunt beter een boek kopen waarvan 20% je aanspreekt dan een boek waarvan 100% leek aan te spreken, maar waar bij nader inzien je maar 1% aanspreekt.

Het leuke is, vind ik zelf, dat je juist door de afwisseling een goed beeld krijgt van wat film allemaal inhoudt. En natuurlijk is mijn schrijfstijl prettig om te lezen (en dat zeg ik niet alleen omdat ik dit zelf heb geschreven, of misschien toch wel).

Er zijn heel veel andere boeken over film maar die hebben meestal 1000 recensies (alsof iemand dat gaat lezen), zijn biografieën (wat als je die acteur niet leuk vindt), of zijn essays over Kieslowski, Tarkovski, Kossakovski en Menovski (een van deze namen is nep), die ook mooi zijn, maar de filmwereld is meer dan een paar grote auteurs. Dit boek kijkt op bredere manier naar films – zonder dat je echt essays hoeft te lezen.

Met andere woorden: lees het boek en geniet van de lichtvoetigheid, variatie, speelsheid – een auteur die zichzelf niet al te serieus neemt. Wie bedenkt er een cursus economie via films en documentaires?

Bestaat er zoiets als een Japanse komedie? Zijn films aan het veranderen in documentaires? Kun je lekker eten op het Food Film Festival? Zijn architectuur en filmfestivals een goede combinatie? Wat staat er op het filmmenu van de Chinese filmbezoeker? In dit boek staan reviews, filmfestivalverslagen en essays. Van Enfants du Paradis tot modern Grieks absurdisme, van films over huurmoordenaars tot het verborgen meesterwerk van Orson Welles. Luchtige schrijfstijl, eigenwijze meningen, interessante vraagstukken. Inclusief alle edities van Camera Obscura, waarbij in iedere aflevering drie onontdekte pareltjes van de filmgeschiedenis worden afgestoft.

Boek 3: Is er nog niet…

Voorlopig hebben we nog geen nieuwe publicatie klaarstaan. We hopen spoedig onze derde titel te presenteren.

Zou je om een of andere bizarre reden willen samenwerken met Uitgeverij Satiricus? Stuur dan een mail naar info @ indipendenza.nl!

Wil je plompverloren en heel impulsief na dit verhaal iemand willen steunen maar geen boek willen kopen? Koop dan een kopje koffie voor de auteur!