Over ons

header-5

Wat is Indipendenza?

Indipendenza is sinds 2010 een webzine over kunst, cultuur en literatuur. We schrijven over de verhalen waarvan je niet wist dat je ze wilde lezen. De kruimels van andere media zijn hele broden voor Indipendenza.

Longreads dus. We streven naar Slow Journalism. Dat betekent: goed inlezen, research, zorgvuldig schrijfstijl.

Bij Slow Journalism horen ook creatieve oplossingen. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk gebruik te maken van eigen beeldmateriaal. Door zinnige video’s te embedden. En ook door onze karakteristieke schrijfstijl: lichtvoetig.

 

Wat doet Indipendenza?

Om de maand bieden wij een serieus journalistiek artikel aan, helemaal gratis, omdat we graag interessante verhalen willen delen. Liever een goed artikel op het web dan tien matige in een magazine.

Aan de andere kant vind je op Indipendenza om de maand een artikel over literatuur. Luchtige en interessante stukken over een bekend boek van een onbekende schrijver of een onbekend boek van een bekende schrijver.

We hopen dat de lezer als tegenprestatie eens een kijkje wil nemen bij onze eigen uitgeverij, De Satiricus Uitgeverij.

 

Wie maakt Indipendenza?

Bezielend leider van Indipendenza is schrijver en webredacteur Bob van der Sterre. Zie hieronder voor mijn portfolio. Gepassioneerd schrijven over cultuur is wat ik het liefste doe, in een lichtvoetige stijl die iedereen kan begrijpen. Het is belangrijk dat iedereen kan genieten van kunst. Voor meer informatie of contact: stuur een mail naar info [at ] indipendenza.

Mijn geschiedenis.

Begonnen op mijn vijftiende als tijdschriftenbezorger. Je leert de vreemde telling van huisnummers in Amsterdam kennen bij het bezorgen van Libelles, Panorama’s en Elseviers.

Aan de slag bij een groot callcenter aan de Keizersgracht. Administratief werk bij het Vondelpark, pakjes inpakken in een postkamer in Amsterdam-West, toeristen fotograferen bij wassen beelden, pakjes inpakken bij een platenzaak. Ik studeerde ondertussen journalistiek en dus was de volgende stap hardcore journalistiek werk. Alsmaar op pad, mensen interviewen en artikelen schrijven met pittige deadlines. Van een lekkage in een kelder naar een persconferentie van de taxicentrale.

Interessant maar mijn liefde ligt niet bij nieuws, maar bij cultuur. Die liefde leidde me toch naar het boekenvak. Een vrolijke tijd met vrienden als collega’s.

Ondertussen begon ik te werken in de overheidscommunicatie. Via e-mails, telefoongesprekken legde ik uit wat de overheid voor burgers doet. Dankbaar werk. Met wat empathie kun je mensen soms enorm blij maken. Tegenwoordig doe ik dat als webredacteur. Hoe kun je met teksten en beeld mensen zo goed mogelijk informeren over wat de overheid doet? Een interessante vraag.

Creatief schrijven bleef op de achtergrond sluimeren. Ik schrijf artikelen voor diverse opdrachtgevers, zoals Planeet Cinema, Jegens & Tevens en InDeBioscoop. Rode draad: cultuur. Met passie schrijven over ijssalons, mooie lettertypen en filmfestivals. Een noviteit is mijn eigen uitgeverijtje: De Satiricus Uitgeverij, intussen met twee publicaties, waaronder mijn eigen boek met filmessays.

Dus zoek je iemand voor creatief schrijfwerk: stuur een mail naar info [at] indipendenza en we kunnen kijken hoe we kunnen samenwerken.

 

Nu volgen een hoop links. Eerst een shout-out naar onze vrienden

Bekijk ook onze vrienden van Indebioscoop.com (film), Zachte Waarheid (satire) en Jegensentevens.nl (kunst)!

Daarnaast verdienen aandacht: Pandora Magazine, Tubelight, Designkwartier, Jaco Putker, Schokkend Nieuws, Erik Pape, Stephan Csikos, Atelier Nand van Dam, Galerie Helder, Kurzgesagt, Clarke and Dawe, The Satirist, Galerie Maurits van der Laar, Kees Koomen, Buurmen.


Dan nu eindelijk mijn portfolio

Jegens & Tevens: Alle artikelen
Indebioscoop.com: Alle artikelen
Tubelight: Gesol met moderne dimensies: Marcel van Eeden
Tubelight: De extreme expressie van de giallo
Planeetcinema: Pop-art tot de tiende macht: street art en Banksy
Planeetcinema: Casino kapitalisme: een cursus crisis in films
Planeetcinema: Tien misvattingen over zwijgende films
Pandora Magazine: Van Gogh in Den Haag

 

Vervolgens publicaties waar ik aan meegewerkt heb

Het lef van Altman; filmessays; uitgeverij De Satiricus; Den Haag, 2014. Mijn eigen filmartikelen door de jaren heen, geschreven voor Planeet Cinema en Indebioscoop. (Uittreksel via Centraal Boekhuis.) ISBN 9789402123777
Fotoboek ijssalon Florencia: huiskamer van de stad; uitgeverij Vrijdag; Den Haag, 2015 (teksten). Beschrijvingen van en interviews met bezoekers van de beroemdste ijssalon van Den Haag. ISBN 9789460013584
Het Antitoerismeboekje; komische roman; uitgeverij De Satiricus; Den Haag, 2013 (redactie en uitgave). Een satirische roman over een reis met bizarre gebeurtenissen. ISBN 9789402121377
Amba of de kleur van rood; uitgeverij Xander; Amsterdam, 2015 (geholpen met de vertaling). ISBN 9789401603997
DH ///; Uitgeverij Stroom; Den Haag, 2013 (artikel over opleiding Type & Media)

 

En ten slotte meningen van anderen

Perswoordvoerder Grom.it:
I really thank you for sending us the article, it’s very cool and, as far as I could read via Google Translate, it seems one of the best ever written about Grom (and we boast newspapers like The New York Times and Le Monde in our press review 😉 ).

Maurits van de Laar van Galerie Maurits van de Laar:
Ik heb je stuk meteen gelezen, leuk dat je de wisseling van perspectief en benadering bij de kunstenaars goed en op een natuurlijke manier beschrijft. Ik ga het direct delen op Facebook.

Hans Dewijngaert van Planeet Cinema en Schokkend Nieuws:
Bedankt voor de immer interessante rubriek Camera Obscura!

Kunstenaar Erik Pape:
Dank voor het mooie en sfeerrijke artikel in Jegens & Tevens.

Mariette Maaskant, Hoofd Communicatie Kunsthal Rotterdam, naar aanleiding van Sovjet-design:
Wat een ontzettend leuk artikel heb je geschreven. We gaan dit direct delen op onze social media kanalen.

Casper Postmaa over het boek Florencia, huiskamer van de stad:
Het boek laat ook de clientèle aan het woord door middel van heel herkenbare en lichtvoetige stukjes van Van der Sterre en Vermij over de Carmiggelt-achtige gesprekken die zij in de zaak opvingen of zelf voerden.